Stakeholder interview

Specifieke kennis over de wijk ophalen

Voordat we echt starten in een wijk, willen we begrijpen wat er leeft. Met interviews brengen we perspectieven, kennis en ervaringen boven tafel. Dat levert niet alleen waardevolle inhoud op, maar helpt ook om relaties te bouwen, betrokkenheid te stimuleren en draagvlak te creëren.

Eén-op-één gesprekken 
We voeren open 1-op-1 gesprekken met mensen die actief betrokken zijn bij én veel weten over het vraagstuk. Denk aan een wijkregisseur, wijkagent, actieve bewoner, ondernemer of vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie. We kiezen bewust voor een diverse groep, zodat we verschillende perspectieven ophalen.

De gesprekken gaan in op:

  • Hun visie op het gebied of de opgave

  • Belangen, zorgen en kansen die zij zien

  • Relevante lessen uit het verleden

  • Wie volgens hen nog meer betrokken moet worden

Hoe werken we?
We starten met een interview leidraad – een set kernvragen over visie, verwachtingen, knelpunten en kansen. Tijdens het gesprek blijven we flexibel: we luisteren actief en haken door op wat de ander inbrengt. Aan het einde vragen we altijd wie volgens de geïnterviewde “niet mag ontbreken”, zodat we het netwerk verder bouwen. Alle gesprekken werken we direct uit in een overzicht zodat we toewerken naar een conclusie.

Waarom werkt dit zo goed?
Stakeholderinterviews creëren vertrouwen en geven diepgang. Door persoonlijke gesprekken krijg je verhalen die in groepssessies zelden boven tafel komen. Het helpt misverstanden over doelen vroeg te signaleren, bestaande kennis te benutten en coalities te vormen voordat het traject echt op stoom komt.

Wat levert het op?

  • Inhoudelijke inzichten over de opgave en context

  • Suggesties voor aanvullende stakeholders

  • Citaten en verhalen die als illustratie gebruikt kunnen worden

 

Onze tips

  • Ga open het gesprek in en vraag door op wat ter sprake komt.

  • Bereid kernvragen voor, maar blijf flexibel als het gesprek een andere wending krijgt

  • Voorkom de aanname dat iedereen hetzelfde succesbeeld heeft, juist verschillen leveren waardevolle inzichten.

Meer weten?

Benieuwd hoe wij deze interviews combineren met deskresearch, pop-ups en data? Stuur een berichtje – we denken graag mee! 

Onze nieuwsbrief ontvangen?