En 3 tips om zelf te starten!
De pop-up locatie is één van de tools die we inzetten om tot een wijkvisie te komen. Praten mét bewoners, in plaats van over hen. Iets dat vaak wordt geroepen, maar nog te weinig gedaan. Het opzetten van een pop-up locatie om met bewoners, bezoekers en ondernemers in gesprek te gaan over de toekomst van hun wijk is voor ons één van de leukste dingen van ons werk! Toch begrijpen we dat dit voor sommigen juist een uitdaging is, want... waar begin je? In deze blog delen we graag onze ervaringen met pop-up locaties tijdens wijkprojecten en geven we je 3 tips om zelf te starten.
De belangrijkste kennis ‘ligt op straat’
Nog steeds zijn we verrast door de hoeveelheid kennis die op straat te vinden is. Bewoners, die als geen ander weten hoe zij hun wijk ervaren, een wijkagent die inzichten deelt over veiligheid, een historicus die alles weet van de geschiedenis, of een kunstenaar die dromen koestert over de toekomst van de wijk.
Op straat gaat het dus over persoonlijke ervaringen. Deze straatwijsheid staat vaak in contrast met de drogere data uit beleidsstukken. Zo staan we in wijken die als ‘heel onveilig’ worden bestempeld, maar waar het thema ‘veiligheid’ voor bewoners vaak nauwelijks belangrijk wordt ervaren: “Het gaat toch veel beter dan vroeger?” en “Ach, heb jij vroeger dan zelf niks uitgehaald?”. Deze gesprekken en verhalen bieden ons waardevolle inzichten om de kern van het probleem te begrijpen: welk probleem willen we nu écht oplossen?
Waar moet je zijn en hoe trekt jouw pop-up locatie de aandacht van de bewoners?
Inmiddels mochten we al verschillende vormen van een pop-up locatie opzetten. Zo stonden we in winkelpanden om het over de toekomst van het centrum te hebben, reden we in oude Citroën-bussen om door de wijk te toeren, en ‘woonden’ we zelfs tijdelijk in een woning die niet meer aan de maatstaven van vandaag voldoet om de vraag te stellen: “waar geloof jij het meest in: slopen of nieuwbouw?”
De keuze voor de locatie hangt af van het type project. Soms blijven we een paar dagen per week op dezelfde plek, terwijl we andere keren al rijdend door de wijk verhalen en inzichten verzamelen.
Waarover gaan de gesprekken?
We staan natuurlijk nergens zonder reden. Wij zetten de pop-up locaties in om te begrijpen wat bewoners belangrijk vinden om zo een visie van de wijk of stad te formuleren. Met dit doel voor ogen zoeken we naar raamwerken die deze gesprekken kunnen faciliteren, zonder de openheid van het gesprek te verliezen. We maken gebruik van concepten als Brede Welvaart dat ‘alles omvat wat mensen van waarde vinden’, evenals een raamwerk om de identiteit van de wijk op tafel te krijgen, zowel fysiek als sociaal. De kunst zit hem in de vertaling, waardoor grote en abstracte termen als 'materieel welzijn' worden omgezet in concrete vragen als “op welk 'ding' dat jij in bezit hebt ben je het meest trots?” en “wat betekent geld voor jou?”. Op deze manier brengen we structuur aan in het gesprek, waardoor we zeker weten dat we de juiste input ophalen.
3 tips om zelf te starten
Natuurlijk moedigen we iedereen aan om zelf te starten! In onze trajecten merken we vaak dat deelnemers deze stap heel spannend vinden, maar achteraf juist als erg waardevol. Hierbij 3 tips waarmee je rekening kunt houden. Maak het simpel – je hebt eigenlijk niet eens een pop-up locatie nodig. Wil je een vraagstuk waaraan je werkt beter begrijpen, start dan eens in de wijk met een aantal gesprekken op straat. Bedenk een paar eenvoudige vragen – wij gebruiken vaak ‘wat gaat goed’ (dat vergeten veel mensen te vertellen, maar geeft wel vaak aan waar men trots op is), wat kan beter (vaak een langere lijst, maar probeer vooral door te vragen waarom het thema belangrijk is), en wat zou er moeten gebeuren (en vooral ook: wie zou dat kunnen doen). Wees oprecht nieuwsgierig – Gooi je eigen ‘kennis’ overboord en leef je in in de belevingswereld van de ander. Probeer het écht te begrijpen vanuit het perspectief van je gesprekspartner.
Meer weten?
Wil je meer weten over onze aanpak? Hierbij een aantal mogelijkheden om je verder te verdiepen:
Volg deze blog, we zijn van plan om vaker te publiceren over design thinking, social design, wijkvisies en andere manieren van stadsmaken. Volg een training en leer meer over hoe jij aan de slag kunt gaan met Design Thinking voor maatschappelijke vraagstukken. Kijk op onze internetpagina of volg ons op onze LinkedIn pagina. Neem contact op om een keer te sparren. Een afspraak plannen kan bijvoorbeeld hier.
0642080752
Info@brainingthefuture.nl
Hoornwerk 1, Fort Isabella,
5264 PL Vught