Zet een eerste stap met de (online) Kickstarter Workshop!

De Kickstarter Workshop is de ideale workshop om in korte tijd een specifiek probleem op te lossen en beter inzicht te krijgen in de uitdaging.
In één dagdeel begeleiden we jouw team van heldere probleemstelling naar mogelijke oplossingen en concrete actiepunten.
Een bewezen methode, waarbij je met nieuwe energie met een vraag aan de slag gaat. Mét concreet eindresultaat!

Ook online! Neem contact met ons op voor meer informatie!
Zet een eerste stap met de kickstarter workshop

Aanpak 

Tijdens deze energieke en interactieve workshop combineren we creatieve ideegeneratie met een duidelijk besluitvormingsproces. De aanpak is ontworpen door AJ&Smart en geïnspireerd op de basisprincipes van de Design Spint. Tijdens de workshop doorlopen we de volgende stappen: 

Verzamelen van alles wat goed gaat
Dit doen we met de oefening “het Zeilschip”. Je begint met het opnoemen van de punten die goed gaan en je dus de wind in de zeilen brengt. Dit zorgt voor een positieve sfeer binnen de groep.


Verzamelen van alles wat beter kan 
Nadat je de positieve punten hebt opgeschreven ga je over naar de verbeterpunten. Hier mag je alles opschrijven wat jij als probleem ervaart. Uit ervaring weten we dat de belangrijkste problemen snel naar boven komen. 


Prioriteren van de verbeterpunten
Tijdens deze fase krijgt iedereen drie kleine ronde stickers. Elke sticker staat voor één stem. Het team stemt op het beste probleem. We kiezen de problemen die de meeste stemmen hebben. Daar gaan we mee verder


Reframen van de verbeterpunten tot uitdagingen
De gekozen problemen worden nu vertaald in een positieve en uitdagende “hoe kunnen we” vraag. Met deze “Hoe kunnen we” vragen gaan we verder.


Genereren van mogelijke oplossingen
Tijdens deze stap krijgt iedereen een aantal minuten om voor zichzelf zo veel mogelijk oplossingen te bedenken voor de “Hoe kunnen we” vraag. Dit gebeurt allemaal zonder discussie. Alle oplossingen verzamelen we.


Prioriteren van mogelijke oplossingen
Iedere deelnemer krijgt een aantal ronde stickers en mag stemmen op de beste oplossing. Je mag daarbij ook op je eigen idee stemmen. Hieruit komen de beste oplossingen waarmee we verder gaan naar de een-na-laatste stap.


Beslissen wat uit te voeren
Uit de vorige oefening komen een aantal oplossingen die het team als meest waardevol beschouwt. Deze gaan we nu ranken op “effort” en “impact”. Hierdoor weet je welke oplossing interessant is om uit te voeren. Dit zijn namelijk de oplossingen die het meeste opleveren terwijl je er niet veel moeite instopt. Hierna gaan we over tot de laatste stap.


Vertalen naar actiepunten
De ideeën met een hoge impact en een lage effort worden meegenomen voor de laatste stap. Het team moet een 3-stappenplan bedenken dat op korte termijn te realiseren is. Denk niet te moeilijk. De eerste stap is meestal de makkelijkste en kan meteen worden uitgevoerd. Nadat deze stappen zijn uitgeschreven heeft het team een takenlijst die kan worden uitgevoerd.  


Voorbeeldvragen

  • Hoe kunnen we stakeholders beter betrekken bij onze projecten?
  • Hoe kunnen we ons evenement beter positioneren onder jongeren?
  • Hoe kunnen we het parkeren in de wijk verbeteren? 
  • Hoe kunnen we ondernemers stimuleren een bijdrage te leveren aan het verduurzamen van de voedingsmiddelenketen?

Praktische informatie

Doel:in korte tijd uitvoerbare oplossingen genereren voor een specifiek vraagstuk
Duur: 1 dagdeel
Geschikt voorgroepen van maximaal 10 personen 

Ben je enthousiast en wil je meer weten over onze Kickstarter Workshop? Neem dan contact met ons op!

Ontwikkel je visie met Design Thinking
De aanpak van onze vraagstukken

“Volg de stappen van Design Thinking en dit zal een positief gevolg hebben voor jouw organisatie.”

Bekijk ook:

Aanpak

Doe mee aan de kickstarter workshop!

Projecten

Doe mee aan de kickstarter workshop!

Team

Doe mee aan de kickstarter workshop!

Benieuwd wat we voor jouw organisatie
kunnen betekenen?