Participatie voor de centrumvisie
Opdrachtgever: Gemeente Heerlen
Gemeente Heerlen werkt sinds 2016 vanuit een toekomstvisie aan de ontwikkeling van het centrum. Er is behoefte aan een actualisatie van de visie waarbij stakeholders nauw worden betrokken.
Doelstelling
Ophalen wat de wensen en behoeften zijn van inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere stakeholders voor de toekomst van het centrum.
Aanpak
We kozen voor een laagdrempelige aanpak met afronding binnen 3 maanden. We creëerden een ‘pop-up huiskamer’ in het midden van de stad. Bezoekers werden ontvangen bij een wand met geplande en gerealiseerde projecten waarna we hen interviewden aan de hand van opdrachten. Daarnaast organiseerden we workshops rondom specifieke thema’s of stakeholders. Tot slot zetten we een enquête uit onder alle stakeholders.
Resultaat
- Een analyse van de huidige situatie van het centrum
- Een visie op de toekomst van het centrum vanuit het perspectief van de stakeholders
- Een strategie waarmee de visie waargemaakt kan worden
- Een beeldend en overzichtelijk verslag ingedeeld naar functies voor het centrum, gebruik van de openbare ruimte en aanpak voor organisatie en communicatie
- 180 interviews, 12 workshops en 660 reacties op onze enquête 🙂
Vervolg
De gemeente pakte meteen door met onder andere meer communicatie (online & offline), meer vergroening (zoals bloembakken als wegobstakels) en meer levendigheid (een ruimte voor Zuyd Hogeschool in het centrum).
Quote
Bekijk meer projecten
Visie op de identiteit & marketing van Schutterspark
Een nieuwe visie voor de wijk GMS
Zullen we jouw toekomst ook veranderen?
Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen
betekenen?
Neem dan contact op